Bra att veta

TV, Internet, Försäkringar, Trygghetsjour, Autogiro, E-Faktura

TV

Vi håller just nu (mars 2021) på att uppgradera vårt fibernät och vi drar ny fiber till våra alla våra fastigheter. Det innebär att vi kommer att kunna erbjuda ett modernt och snabbt nät för både TV och Internet framöver. Projektet beräknas bli klart under 2021. Mer information kommer inom kort.

Just nu gäller följande:

I vårt grundutbud finns en blandning av olika tv-kanaler över det analoga nätet. Det analoga basutbudet finns även tillgängligt digitalt, allt som behövs är en digitalmottagare och ett programkort. För mer information kontakta Sydantenn; 040- 14 18 80 eller info@sydantenn.se.

Vi kan även erbjuda bredbands-tv, läs mer hos Landskrona Energi.

Om Du har fel på kabel-tv mottagningen kontrollera först med dina grannar innan du felanmäler. Finns felet i din egen utrustning får du själv betala eventuell onödig felsökning i kabel-TV nätet. Om dina grannar har samma fel är det troligtvis fel i kabel-TV-nätet och kan då anmälas till din bovärd eller till SydAntenn o Tele AB:

Tel: 040-141880 eller info@sydantenn.se

INTERNET

Alla lägenheter kan få snabbt bredband och uttag finns installerade i samtliga lägenheter och lokaler. Vårt bredbandsnät är ett riktigt strukturerat fibernät med hög hastighet både för inkommande och utgående trafik. Nätet är konstruerat för kommunikation upp till 100Mb/s, en hastighet som klarar av mottagningen av högupplösta tv-signaler (riktig IP-TV).

ÖPPNA STADSNÄTET

Genom det Öppna Stadsnätet kan du välja bland flera olika leverantörer av Internetanslutning, både för surf och IP-telefoni samt för IP-tv. Det Öppna Stadsnätet drivs av Landskrona Energi, som är kommunikationsoperatör, och har som uppgift att se till att trafiken fungerar och att det finns flera leverantörer av tjänster.

Om din lägenhet/lokal redan är inkopplad till det Öppna Stadsnätet så behöver du bara ansluta din dator till bredbandsjacket och starta din webbläsare. Du kommer då automatiskt kopplas till det Öppna Stadsnätets portal, där du kan göra dina val.

IP-HUS

Lägenheter där all kommunikation sker via bredbandskabeln. Det finns ingen speciell kabel för telefoni eller TV.

Bredbandsbolaget kan fortfarande användas i följande områden:
Banér, Bonden, Filaren, Fröjdenborg, Hoppet, delar av Kopparängen, Kung Karls Varv, Kyrkvärden, Larvi, Lyckan, Minnet, Organisten, Pilåkern, delar av Seminariekvarteret, Smeden, delar av Snickaren, Stormästaren, Timmermannen, Viljan, Salvian och delar av Yxan.

FÖRSÄKRINGAR

Det är mycket viktigt att ha en hemförsäkring. Du kan välja vilket försäkringsbolag du vill. Jämför gärna priser på webben för att bilda dig en uppfattning om olika kostnader.

DU FÅR BRA PRIS VIA LÄNSFÖRSÄKRINGAR

Du som bor hos Landskronahem kan välja Länsförsäkringar Skåne som vi har ett samarbete med. Här får du bra pris och premien betalas tillsammans med din hyra.

Anmäl dig här, se priser och olika villkor.

Kontakta Länsförsäkringar Skåne på tel 040-633 80 00.

TRYGGHETSJOUR

Hos Landskronahem skall du bo tryggt. Du har därför möjlighet att kontakta vår trygghetsjour om störningar förekommer utanför ordinarie arbetstid. Grannar som stör kan bero på deras obetänksamhet och ofta rättar de sig efter en tillsägelse. Blir man störd bör man därför i första hand själv tala med de som stört.

Kontakta Bovärden om störningarna trots allt återkommer. Beskriv störningarna och tala om vid vilka tider samt hur ofta de förekommer.

Underteckna en skrivelse helst med flera namn så att inte ”ord står mot ord”. Vid akuta störningar under sena kvällar och nätter kan vaktbolagets ledningscentral kontaktas på telefon 0418-569 20 av de som inte själv vågar tala med de som stör.

Väktare rycker då ut och försöker lugna ner de störande. Misslyckas väktarna tillkallar de polis. Väktarna lämnar en fullständig rapport till Landskronahem. Vid behov lämnar Landskronahem bara ut anmälarens namn efter tillåtelse av anmälaren.

Skrivelser från de som störts samt väktares vittnesmål är sedan underlag för beslut som kan innebära att de störande mister rätten att bo kvar.

AUTOGIRO

Landskronahems autogiro är en service som innebär att vi drar hyresinbetalningen direkt från ditt bankkonto istället för att du får ett inbetalningskort hemskickat, självklart utgår ingen extra kostnad för detta.

Fördelen med autogiro är att du inte riskerar att drabbas av dröjsmålsräntor och avgifter eftersom betalningen alltid sker på rätt dag, det innebär också att pengarna står maximal tid på ditt bankkonto. Här hittar du anmälningsblankett för autogiro.

ELEKTRONISK FAKTURA (E-FAKTURA)

Landskronahem erbjuder elektronisk faktura (e-faktura) till dig som hyresgäst. Att få hyresavin via e-faktura innebär att du hanterar den via din internetbank istället för i pappersformat. Anmälan till e-faktura sköter du genom internetbanken.

Läs mer om e-faktura här