FAQ

Hur gör jag för att söka lägenhet?

Hur ofta måste jag förnya min ansökan?

Finns det någon intern kö för AB Landskronahems egna hyresgäster?

Nej, det finns det inte.

Hur får jag veta när jag behöver förnya min ansökan?

Har du uppgivit en e-postadress får du en påminnelse via e-post en månad innan det är dags. Men det är du själv som ansvarar för att din ansökan förnyas var sjätte månad genom att logga in och klicka på mina sidor

Gör ni någon lämplighetsbedömning av mig som person för en specifik lägenhet?

Du avgör själv var du vill bo och vilken lägenhet som stämmer med dina behov. Vi kontrollerar din betalningsförmåga, eventuella referenser, skulder och att dina personuppgifter stämmer.

Hur gör jag för att söka lägenhet?

Du fyller i en ansökan på hemsidan. Om du inte har tillgång till internet är du välkommen till vårt huvudkontor Emaljgatan 1 och göra din ansökan där.

Hur gör jag om jag inte har tillgång till dator?

Du kan antingen ringa till AB Landskronahem, 0418-569 00 eller besöka vårt huvudkontor på Emaljgatan 1.

Hur många är det före mig i kön till en specifik lägenhet?

De som har längre sökandetid och som visat intresse för den specifika lägenheten, står före i kön.

Hur många får ett lägenhetserbjudande?

Vanligast är att fyra sökande får ett erbjudande, men det kan variera.

Hur många gånger får jag tacka nej till ett lägenhetserbjudande?

Tredje gången du under ett kalenderår tackar nej till ett lägenhetserbjudande nollställs dina köpoäng på samma sätt som efter det att du skrivit kontrakt. Det finns ingen möjlighet för två sökande att lägga ihop sina köpoäng eller överlåta dessa till annan sökande.

Hur många lägenheter kan jag anmäla intresse på samtidigt

Du kan anmäla intresse för hur många lägenheter du vill.

Hur ofta måste jag förnya min ansökan?

Du måste förnya din ansökan var sjätte månad och detta sker när du loggar in på hemsidan och går in på &#;mina sidor&#;.

Hur väljer Landskronahem AB ut den som får ett lägenhetserbjudande?

Huvudregeln är den som har längst registertid och uppfyller grundkraven i vår uthyrningspolicy får den lediga lägenheten. Från huvudregeln finns undantag som innebär att vi kan ta hänsyn till sökande med särskilda behov. Ibland står det olika datum för inflyttning och när lägenheten kan bli ledig.

Vad innebär det?

Inflyttningsdatum anger när hyresavtalet upphör för avflyttande hyresgäst. Tillgänglighetsdatum anger den tidpunkt då den avflyttande hyresgästen önskar lämna lägenheten. Det senare är endast ett önskemål från den avflyttande hyresgästen.

Jag är i akut behov av lägenhet, finns det något annat sätt jag kan söka lägenhet på?

Ibland har vi lägenheter med kort inflyttning. Håll utkik efter dem på hemsidan.

Jag har betalningsanmärkningar, får jag ändå hyra hos er?

Mindre allvarliga anmärkningar bedöms individuellt. Men du kan inte hyra lägenhet hos oss om du har allvarliga betalningsanmärkningar. Alla skulder som har med hyresförhållande att göra betraktas som allvarliga t.ex. hyresskulder, besiktningskostnader etc.

Jag har en skuld till AB Landskronahem?

Nej, skulden till AB Landskronahem måste regleras innan du kan få lägenhet.

Kan jag ändra uppgifterna i min ansökan?

Ja, du kan alltid ändra dina uppgifter. Enklast gör du det genom att logga in på vår hemsida och följa instruktionerna där.

Kan jag få flera lägenhetserbjudande samtidigt?

Ja.

Kan jag ta bort min intresseanmälan för en specifik lägenhet?

Ja, under tiden lägenheten är publicerad. Därefter börjar vi arbeta med uthyrningen och under den processen ( i normalläge ca 14 dagar) kan du inte ta bort intresseanmälan.

Kan vi stå två på lägenheten?

Ja, om ni har sökt och fått lägenheten gemensamt.

När kan jag ansöka om en ny lägenhet om jag precis fått en lägenhet inom AB Landskronahem?

Du kan gör en ansökan så snart ditt nya kontrakt börjar gälla, men du kan inte räkna med att få en ny lägenhet inom ett år. För att frångå våra regler så måste sakliga skäl finnas.

När och hur länge publiceras lägenheterna på hemsidan?

De publiceras löpande och ligger på hemsidan under 3-8 dagar.

När raderas min ansökan?

När du har fått en lägenhet inom AB Landskronahem. När du inte förnyat ansökan på 6 månader. När du själv aktivt raderat den.

Om jag flyttar inom AB Landskronahem – vilken uppsägningstid gäller för min nuvarande lägenhet?

Uppsägningstiden är reglerad i hyreslagen, i normalfallen tre månader.

Ska jag registrera mig som sökande även om jag inte vill flytta nu?

Ja, eftersom din registertid räknas från ansökningsdatumet och din registertid är viktig för att avgöra om du får en lägenhet eller inte.

Hur bestäms hyran?
Från och med januari 2012 sätter vi hyran på ett nytt sätt. Alla lägenheter har bedömts utifrån var den ligger, vilken standard den har osv. Hyresgästföreningen, Landskronahem och Fastighetsägarna Syd har gemensamt varit med och tagit fram detta nya sätt att räkna fram din hyra.
Jag har blivit av med min hyresavi, hur gör jag?
Om du blivit av med din hyresavi och betalar via Internet kan du hämta ditt OCR-nummer på vår hemsida. Vid Internet betalningen anger du sedan bankgiro 5316-0685. Betalar du via Internet men har inte OCR-numret betalar du på bankgiro 5210-3850 där du inte behöver ange OCR nummer men glöm inte ange ditt namn, adress och lägenhetsnummer. Om du betalar på annat sätt kan du kontakta oss så sänder vi en ny hyresavi. Du kan också välja att själv skriva en bankgirotalong och då betala på bankgiro 5210-3850 . Det är då viktigt att du anger namn, adress och lägenhetsnummer.
Jag kan inte betala hyran i tid, hur gör jag?
Kontakta oss direkt om du får problem med hyran. Ju tidigare du kontaktar oss desto större är möjligheten att vi tillsammans kan lösa dina problem. Ring vår växel på 0418-569 00.
När kommer hyresavin?

Landskronahem har valt att skicka ut en hyresavi varje månad. Du erhåller avin hem i din brevlåda kring den 18-20 i månaden. Vill du vara säker på att hyran alltid betalas i rätt tid, då rekommenderar vi att du ansluter dig till Landskronahems Autogiro. Anmälningsblankett finns här.

När skall hyran vara betald?
Enligt hyreslagen skall hyran betalas i förskott senast den sista vardagen före varje månads början. Det innebär t.ex. att hyran för september skall vara betald senast sista vardagen i augusti. Om du betalar hyran genom någon form av giro, måste du se till att betalningsordern lämnas i så god tid att betalningen är oss tillhanda senast den sista vardagen i månaden.
På vilka sätt kan jag betala min hyra?

INTERNET
Tänk på att ange rätt OCR nummer när du betalar hyran via Internet. Varje månads referensnummer (OCR) är unikt! Har du inte OCR-numret betalar du istället på bankgiro 5210-3850 där du inte behöver ange OCR nummer men glöm inte ange ditt namn, adress och lägenhetsnummer.

AUTOGIRO
Om du önskar betala hyran via autogiro dras hyresbeloppet från ditt konto på förfallodagen. Tänk på att beloppet måste finnas på ditt konto dagen innan eftersom banken då gör kontroll på att pengarna finns på konto. Saknas del av beloppet görs ingen betalning och du måste själv betala in hyran. Läs mer om vårt autogiro eller skriv ut en medgivandeblankett.

E-FAKTURA
Vi erbjuder elektronisk faktura (e-faktura). Genom att anmäla dig för e-faktura i din Internetbank blir betalningen enklare för dig att genomföra. När du har godkänt din e-faktura i Internetbanken ser banken till att den betalas på förfallodagen. Läs mer om e-faktura här.

BANKGIRO
Med vår hyresavi kan du betala på bank och postkontor. Du kan också använda giro. Använder du inte vår hyresavi utan av någon anledning väljer att skriva inbetalningskortet själv måste du ange namn, adress och lägenhetsnummer och då betala in på bankgiro 5210-3850

PLUSGIRO
Landskronahem använder inte plusgiro.

Vad händer om jag inte betalar i tid?
Betalas inte hyran i tid får du ett inkassokrav. En avgift för detta på 180 kronor läggs på nästkommande hyresavi. Betalas inte hyran trots inkassokrav sänds efter 8-10 dagar en ansökan om avhysning till Kronofogden med ytterligare kostnader (720 kr) som följd. Att återkommande betala hyran för sent kan innebära att hyresavtalet sägs upp.
Balkong och uteplats
För grannarnas skull är det viktigt att hålla rent på balkong och uteplats. För att förhindra olyckor ska blomlådor sitta på insidan av balkongen. På grund av brandrisken är det inte tillåtet att grilla på balkongen. Du som har uteplats ansvarar själv för underhåll av räcken, staket och liknande. Om du behöver färg hjälper din bovärd gärna dig med det utan att det kostar dig något. Har du frågor om hur du får förändra din uteplats, kontakta Landskronahem.
Bästa tvättstugan
På Landskronahem har vi bestämt oss för att öka trivseln i tvättstugorna. För att vi ska nå det målet behöver vi din hjälp. Du kan bidra till trivseln i tvättstugan genom några väldigt enkla grepp. Som att hålla tvättiderna, rengöra tvättmedelsfacken, tömma filtret i torktumlaren och torka av golvet när du tvättat klart.
Bil på rätt plats
För att alla ska trivas vill vi ha bilfritt nära våra bostäder. Bilar passar bäst på parkeringsplatsen.
Fågelmatning
Att mata fåglar från din balkong eller uteplats är inte tillåtet. Fågelmat som blir över är rena smörgåsbordet för skadedjur.
Fritt för utryckning
I trapphus och loftgångar är det viktigt att hålla fritt för räddningstjänsten. Därför är det inte tillåtet att ställa barnvagnar, rullatorer eller annat som kan vara i vägen här. Öppna ytor gör dessutom vardagsarbetet betydligt lättare för den som städar i trapphuset. För brandsäkerhetens skull är det inte tillåtet att röka i allmänna utrymmen.
Grannar i samverkan
Grannar som tar hänsyn till varandra medverkar till både säkerhet och trivsel. Om alla dessutom tar ansvar för att hålla lite koll på vad som händer i omgivningen bidrar även det till ett tryggare boende.
Källare och förråd
För allas trygghet ska källare och förrådsdörrar vara låsta. Därför är det också viktigt att du inte byter förråd med någon av grannarna. Om något skulle hända – som brand, översvämning eller inbrott – behöver vi veta exakt vem som har vilket förråd.
Koll på husdjur
Du får självklart gärna ha husdjur om de inte är farliga eller aggressiva. Det är också viktigt att ta hänsyn till grannarna. Hundar och katter ska hållas under uppsikt. Ha hunden i koppel utomhus. Och glöm inte att plocka upp efter ditt husdjur.
Lätt parkera rätt
På parkeringsplatser med P-skylt får du parkera alla dagar om inget annat anges. Fordonet du parkerar måste vara besiktigat och i trafik, det får alltså inte vara avställt. Parkeringsplatser med skylten ”P-besökande” ska förstås bara användas av dem som är på besök hos någon som bor i området. Parkeringsplatser med skylten ”P-förhyrda platser” är enbart till för dem som hyr parkeringsplats av Landskronahem. Inom områden som är skyltade med ”förbud att parkera fordon” är det så klart inte tillåtet att parkera. Men det är tillåtet att stanna tillfälligt för att släppa av och på passagerare. Du får också stanna cirka tio minuter för att lasta i och ur fordonet. Prata gärna med din bovärd om du är osäker på vad som gäller.
Musik och ljud
Anpassa nivån på musik och annat ljud efter tiden på dygnet. Från klockan 22 vill de flesta ha lugn och ro.
Om du blir utelåst
Under kontorstid kan du kontakta din bovärd om du råkar bli utelåst. Bovärden låser upp ytterdörren åt dig om du kan legitimera dig. Efter att bovärden öppnat faktureras du för arbetskostnaden. Om du blir utelåst när bovärden inte har öppet – som kväll eller helg – hänvisar vi till låssmed.
Pool och studsmattor
Om du vill ha en pool eller studsmatta på uteplatsen krävs det att du undertecknar våra Riktlinjer för pool och studsmattor. Denna blankett finns även att hämta på bovärdskontoret och på huvudkontoret. Läs mer på blanketten vilket ansvar detta innebär.
Sortering i miljöhus

I de flesta områden finns ett miljöhus där du lämnar hushållsavfallet. För miljöns skull är det viktigt att sortera avfallet enligt skyltarna i miljöhuset. Lämna inte grovavfall som strykjärn, datorutrustning, mattor eller möbler här. Om du är osäker på vad som gäller är du alltid välkommen att kontakta din bovärd. Du kan också läsa mer hos lsr.

Granne som stör
För nästan alla som bor i lägenhet är det självklart att visa grannarna hänsyn och respekt. Om du blir störd av hög musik eller annat från grannen hjälper det för det mesta att knacka på och prata en stund med den som stör. Om du redan försökt med det – och det inte hjälper – vill vi att du kontaktar din bovärd. Det kan sedan bli aktuellt med ett utredningsmöte på vårt kontor.

Utanför ordinarie arbetstid kontaktar du vår trygghetsjour på 0418-569 20. Alla anmälningar behandlas konfidentiellt av Landskronahem. Det betyder att vi aldrig talar om för den störiga grannen vem som har gjort anmälan.

Var får man grilla?
Det är förbjudet att grilla på balkongen (av brandsäkerhetsskäl) men tillåtet på uteplatsen. Dock skall man vid grillning på uteplatsen ta hänsyn till sina grannar om det blåser mot huset. Man får ej heller grilla intill fasaden. Sunt förnuft gäller alltså.
Hur gör jag om jag vill renovera min lägenhet?
Till de flesta av våra lägenheter hör en fond med pengar som kan användas till underhåll. Om du gör jobbet själv räcker pengarna till mycket mer. Vill du att Landskronahem skall ta hand om underhållet har varje åtgärd ett fast pris. När du har gjort beställningen får du räkna med att det kan ta upp till 3 månader innan det påbörjas. När du beställer extra val behöver du ha motsvarande fondpengar för eget val/över fondbegränsning för att kunna utnyttja din lägenhetsfond (gäller ej vitvaror). Börja alltid med att rådfråga din bovärd eller kundservice när du skall göra om i din lägenhet.
Vad gäller för min lägenhetsfond?

Fonden fylls på varje månad. Pengarna kan du använda till upprustning av din lägenhet. Gör du jobbet själv räcker fonden till mycket mer. Kontakta alltid din bovärd för att få klartecken innan du inhandlar material. Spar kvittot (ej äldre än 3 månader) på materialkostnaden. När din bovärd har godkänt att arbetet blivit fackmannamässigt utfört får du dina utlägg avdragna på din nästa hyresavi.

Vill du att Landskronahem skall ta hand om underhållet har varje åtgärd ett fast pris (se Lägenhet med fond). Upprustning av badrum står alltid Landskronahem för. Det får du inte göra själv. Vitvaror lagas eller byts ut när de går sönder. Extra val kan du göra för de pengar som finns för eget val/över fondbegränsningen (gäller ej vitvaror). Vissa standardförbättringar kan höja hyran.

Vilket underhåll gör Landskronahem i lägenheten?
Landskronahem underhåller lägenheten enligt ett visst underhållsschema. Naturligtvis kan du vara med och göra många val, men inte alla. Upprustning av badrum står alltid Landskronahem för. Det får du inte göra själv. Vitvaror lagas eller byts ut när de går sönder. Extra val får du betala kontant. Vissa standardförbättringar kan höja hyran.
Hur anmäler jag fel i lägenheten?
Om du upptäcker fel eller brister i din lägenhet är det nödvändigt att du gör felanmälan till oss så fort som möjligt. Det kan du göra på flera olika sätt: Gå in på www.landskronahem.se och logga in på ”Mina sidor”. Lägg en lapp i din bovärds röda brevlåda. Ring eller besök bovärden. Info om var och när du når din bovärd hittar du på anslagstavlan i din trappuppgång eller annat gemensamt utrymme. Om du inte får tag i bovärden under denna tid ringer du vårt huvudkontor, 0418-569 00.

Vid akuta fall – som vattenläckage eller strömavbrott – ringer du dagtid vårt huvudkontor, 0418-569 00, efter arbetstid ringer du vår jour 0418-569 20. När du gör felanmälan får du gärna berätta för oss om vi får gå in med reservnyckel. Lämna också ditt telefonnummer ifall vi skulle behöva kontakta dig. Vänta inte med att anmäla felet, det kan orsaka en ännu värre skada. En sådan kan innebära att du får betala för reparationen.

Hur får jag enklast internetanslutning?
Alla våra lägenheter och större lokaler har en anslutning till det Öppna Stadsnätet. Om du ansluter din dator till bredbandsuttaget (det finns oftast i hallen vid första telefonjacket eller vid elcentralen) så kommer du vanligtvis till en portal där du kan välja bland flera olika leverantörer. Du kan även surfa till www.landskrona.net och läsa mer/ansluta dig till en leverantör. Det finns även möjligheten att göra en anmälan på vår blankett som finns i blankettarkivet.
Hur kan jag få fler tv-kanaler?
Du kan välja fler tv-kanaler via Öppna Stadsnätet och Sydantenn. Du betalar ditt extra utbud direkt till leverantören. Läs mer under Kundsidor, Bra att veta. Du kan få tillstånd till att sätta upp en parabol om du kan placera den i din balkong. Fråga alltid din bovärd hur du skall göra. Din bovärd måste ge tillstånd innan du monterar parabolen!
Hur snabbt bredband kan jag få?
Vårt bredbandsnät är konstruerat för 100Mb/s. Vilken hastighet du får är beroende av vilken tjänst du köper av din leverantör.
Jag har köpt en stor platt-tv men bilden är inte bra, är det fel på kabel-tv nätet?
De digitala platta tv-skärmarna är mindre förlåtande än de gamla ”tjocka” tv-apparaterna. För att de skall ge en riktigt bra bild krävs ofta en digital signal. Digitala signaler kräver digtalbox. Du kan få digital tv via ditt bredbandsuttag.
Måste jag ha ett internetabonnemang för att få IP-TV?
Nej. Du kan få IP-tv från Öppna Stadsnätet utan att ha någon annan tjänst.
Mitt internetabonnemang och IP-telefon fungerar inte, hur gör jag felanmälan?
Du skall alltid göra din felanmälan till den som du har köpt din tjänst av.
Parabol på rätt sätt
Du behöver skriftligt tillstånd från din bovärd innan du sätter upp en parabol. Det är också viktigt att parabolen monteras på rätt sätt och på rätt plats, i annat fall kan det bli en dyr historia.
Vad är IP-telefoni?
IP-telefoni är telefoni genom bredbandsnätet. Du behöver inte ha något vanligt telefonabonnemang med höga fasta kostnader utan använder istället bredbandsnätet. Du skaffar ett abonnemang genom någon leverantör i det Öppna Stadsnätet. Du behöver inte ha någon annan bredbandstjänst för att få IP-telefoni.
Vad är IP-tv?
IP-tv är en teknik där tv-signalen sänds digitalt ända till din tv-box. Det betyder att tv-bilden blir bättre än med gammal kabel-tv teknik. IP-tv kan även bära högupplösta tv-bilder, HD-tv. Ofta ser man en stor skillnad på bilden om man har en digital platt tv-skärm.
Vilka tv-kanaler finns i grundutbudet?
Det aktuella utbudet av tv-kanaler finns alltid på vår hemsida under Kundsidor, Bra att veta. Grundutbudet ingår i din hyra.
Kom ihåg el och telefon
Glöm inte att meddela din elnätsleverantör senast en månad i förväg att du byter adress. Om du köper elen från någon annan än din nätleverantör måste du även meddela elleverantören minst en månad i förväg att du flyttar. Blanketten för av- och på anmälan får du från oss. Tänk också på att flytta telefon- och Internetabonnemang.
Kom på besiktning
I samband med att du säger upp din lägenhet ska den besiktigas. Det är bra om du är med under besiktningen. Vi vill gärna att du påpekar eventuella småfel så vi kan rätta till dessa innan nästa hyresgäst flyttar in. Eventuella skador eller onormalt slitage på lägenheten kan du få betala för när du har flyttat.
Lämna alla nycklar
När du flyttar är det viktigt att du lämnar tillbaka alla nyckar, även de kopior du eventuellt har låtit göra. Plus nycklar till förråd och tvättstuga. Om du inte lämnar in samtliga nycklar får du betala vad det kostar oss att byta lås. Nycklarna lämnar du till din bovärd senast klockan 12.00 första vardagen efter att ditt hyreskontrakt gått ut. Du kan självklart också komma överens med bovärden om någon annan tidpunkt.
Satsa på städningen
När du flyttstädar gäller det att vara extra noga – nästa hyresgäst ska kunna flytta in utan att behöva städa. Tänk på att alla utrymmen som hör till lägenheten ska städas, alltså även balkong, förråd, garage och uteplats. Om städningen inte är tillräckligt noga gjord kan du få betala för den i efterhand. Praktiska städtips får du hos din bovärd.
Säg upp lägenheten i tid
Det finns en del att tänka på för dig som säger upp din lägenhet och ska flytta. Det är viktigt att du lämnar in din uppsägning så tidigt som möjligt. Den ska vara skriftlig. Uppsägningstiden är normalt 3 månader. I hyreskontraktet kan du läsa exakt hur lång den är. Tänk också på att säga upp garage- eller parkeringsplats om du har sådan. Samma sak gäller bredband och eventuellt hemförsäkring och specialabonnemang på kabel-tv.
Visning av lägenhet
Efter att du har sagt upp din lägenhet blir du troligen kontaktad av sökande från vår bokö som är intresserade av att flytta in. Boka då gemensamt en lämplig tid för visning. Visa även tvättstuga, förråd och miljöhus när besökarna kommer för att titta på lägenheten. Tänk på att du är enligt lag skyldig att visa din lägenhet för den intresserade, nya sökande. Om du som hyresgäst reser bort eller av annan anledning inte kan närvara under uppsägningstiden måste någon annan visa lägenheten. Du kan eventuellt få hjälp av kundservice, nära anhörig eller bekant som du har förtroende för. I de flesta fall sker visningen inom två veckor efter uppsägningen.