Frågor
och svar

Det finns säkert tusentals frågor som kan uppstå när du flyttar in eller ut ur en lägenhet. Fullt så många frågor och svar hittar du inte här, men vi har försökt att svara på de allra vanligaste funderingarna. Och som vanligt, hittar du inte det du söker, kontakta oss gärna på telefon eller mejl.

Söka bostad

Ska jag registrera mig som sökande även om jag inte vill flytta nu?

Ja, eftersom din registertid räknas från ansökningsdatumet och din registertid är viktig för att avgöra om du får en lägenhet eller inte.

Om jag flyttar inom AB Landskronahem – vilken uppsägningstid gäller för min nuvarande lägenhet?

Uppsägningstiden är reglerad i hyreslagen, vanligtvis är det tre månader.

När raderas min ansökan?

Den raderas när du har fått en lägenhet hos Landskronahem, om du inte förnyar din ansökan var sjätte månad eller om du aktivt raderar den.

När och hur länge publiceras lägenheterna på hemsidan?

De publiceras löpande och ligger på hemsidan under 3-8 dagar.

När kan jag ansöka om en ny lägenhet om jag precis fått en lägenhet inom AB Landskronahem?

Du kan göra en ansökan så snart ditt nya kontrakt börjar gälla, men du kan inte räkna med att få en ny lägenhet inom ett år. För att frångå våra regler så måste sakliga skäl finnas.

Kan vi stå två på lägenheten?

Ja, om ni har sökt och fått lägenheten gemensamt.

Kan jag ta bort min intresseanmälan för en specifik lägenhet?

Ja, under tiden lägenheten är publicerad. Därefter börjar vi arbeta med uthyrningen och under den processen (normalt cirka 14 dagar) kan du inte ta bort intresseanmälan.

Kan jag få flera lägenhetserbjudande samtidigt?

Ja.

Kan jag ändra uppgifterna i min ansökan?

Ja, du kan alltid ändra dina uppgifter. Enklast gör du det genom att logga in på vår hemsida och följa instruktionerna där.

Vad gäller om jag har en skuld till AB Landskronahem?

Skulden till AB Landskronahem måste regleras innan du kan få lägenhet.

Jag har betalningsanmärkningar, får jag ändå hyra hos er?

Mindre allvarliga anmärkningar bedöms individuellt. Men du kan inte hyra lägenhet hos oss om du har allvarliga betalningsanmärkningar. Alla skulder som har med hyresförhållande att göra betraktas som allvarliga, till exempel hyresskulder och besiktningskostnader.

Jag är i akut behov av lägenhet, finns det något annat sätt jag kan söka lägenhet på?

Ibland har vi lägenheter med kort inflyttning. Håll utkik efter dem på hemsidan.

Ibland står det olika datum för inflyttning och när lägenheten kan bli ledig – vad innebär det?

Inflyttningsdatum anger när hyresavtalet upphör för avflyttande hyresgäst. Tillgänglighetsdatum anger den tidpunkt då den avflyttande hyresgästen önskar lämna lägenheten. Det sistnämnda är endast ett önskemål från den avflyttande hyresgästen. 

Hur väljer landskronahem ut den som får ett lägenhetserbjudande?

Huvudregeln är att den som har längst kötid och uppfyller grundkraven i vår uthyrningspolicy får den lediga lägenheten. Från huvudregeln finns undantag som innebär att vi kan ta hänsyn till sökande med särskilda behov.

Hur ofta måste jag förnya min ansökan?

Du måste förnya din ansökan var sjätte månad och detta sker när du loggar in på hemsidan och går in på ”Mina sidor”.

Hur många lägenheter kan jag anmäla intresse för samtidigt?

Du kan anmäla intresse för hur många lägenheter du vill.

Hur många gånger får jag tacka nej till ett lägenhetserbjudande?

Femte gången du under en 12-månadersperiod tackar nej eller inte svarar på ett erbjudande nollställs dina köpoäng på samma sätt som efter att du skrivit kontrakt. Det finns ingen möjlighet för två sökande att lägga ihop sina köpoäng eller överlåta dem till annan sökande.

Hur många får ett lägenhetserbjudande?

Vanligast är att fyra sökande får ett erbjudande, men det kan variera.

Vem står före mig i kön till en specifik lägenhet?

De som har längre sökandetid än du och som visat intresse för den specifika lägenheten står före i kön.

Hur gör jag om jag inte har tillgång till dator?

Du kan antingen ringa till AB Landskronahem, 0418-569 00
eller besöka vårt huvudkontor på Emaljgatan 1.

Gör ni någon lämplighetsbedömning av mig som person för en specifik lägenhet?

Du avgör själv var du vill bo och vilken lägenhet som passar dina behov. Vi kontrollerar din betalningsförmåga, eventuella referenser, skulder och att dina personuppgifter stämmer. Det är allt.

Hur får jag veta när jag behöver förnya min ansökan?

Om du lämnat en e-postadress får du en påminnelse via e-post en månad innan det är dags. Du ansvarar själv för att din ansökan förnyas var sjätte månad genom att logga in och klicka på “mina sidor”.

Finns det någon separat kö för mig som redan är hyresgäst hos Landskronahem?

Nej, det finns det inte.

Hur gör jag för att söka lägenhet?

Du fyller i en ansökan på hemsidan. Om du inte kan eller vill det, är du välkommen till vårt huvudkontor Emaljgatan 1 och göra din ansökan där.

Din hyra

Vad händer om jag inte betalar i tid?

Om hyran inte betalas i tid får du en påminnelse. Om du trots påminnelsen inte betalar din hyra lämnas fordran över till inkassobolag. Tänk på att obetald hyra kan leda till uppsägning!

På vilka sätt kan jag
betala min hyra?

– Internet

Tänk på att ange rätt OCR nummer när du betalar hyran via Internet. Varje månads referensnummer (OCR) är unikt! Har du inte OCR-numret betalar du istället på bankgiro 5210-3850 där du inte behöver ange OCR nummer, men glöm inte ange namn, adress och lägenhetsnummer.

 

– Autogiro

Om du önskar betala hyran via autogiro dras hyresbeloppet från ditt konto på förfallodagen. Tänk på att beloppet måste finnas på ditt konto dagen innan eftersom banken då gör kontroll på att pengarna finns på konto. Saknas del av beloppet görs ingen betalning och du måste själv betala in hyran. 

Ladda ner en medgivandeblankett här. 

 

– E-faktura

Vi erbjuder elektronisk faktura (e-faktura). Genom att anmäla dig för e-faktura i din Internetbank blir betalningen enklare för dig att genomföra. När du har godkänt din e-faktura i Internetbanken ser banken till att den betalas på förfallodagen. 

 

– Bankgiro

Med vår hyresavi kan du betala på bank och postkontor. Du kan också använda giro. Använder du inte vår hyresavi utan av någon anledning väljer att skriva inbetalningskortet själv måste du ange namn, adress och lägenhetsnummer och då betala in på bankgiro 5210-3850

 

– Plusgiro

Landskronahem använder inte plusgiro.

När skall hyran vara betald?

Enligt hyreslagen skall hyran betalas i förskott senast den sista vardagen före varje månads början. Det innebär t.ex. att hyran för september skall vara betald senast sista vardagen i augusti. Om du betalar hyran genom någon form av giro, måste du se till att betalningsordern lämnas i så god tid att betalningen är oss tillhanda senast den sista vardagen i månaden.

När kommer hyresavin?

Landskronahem har valt att skicka ut en hyresavi varje månad. Du får avin hem i din brevlåda kring den 18-20 i månaden. Vill du vara säker på att hyran alltid betalas i rätt tid, rekommenderar vi att du ansluter dig till Landskronahems Autogiro. 

Ladda ner Anmälningsblankett här.

Jag kan inte betala hyran i tid, hur gör jag?

Kontakta oss direkt om du får problem med hyran. Ju tidigare, desto större är möjligheten att vi tillsammans kan lösa dina problem. Ring vår växel på 0418-569 00.

Jag har blivit av med min hyresavi, hur gör jag?

Om du blivit av med din hyresavi och betalar via Internet kan du hämta ditt OCR-nummer på Mina sidor. Vid Internet-betalningen anger du sedan bankgiro 5316-0685. Om du betalar via Internet men inte har OCR-numret betalar du på bankgiro 5210-3850; då behöver du inte ange OCR nummer, men glöm inte ange namn, adress och lägenhetsnummer. Om du betalar på annat sätt kan du kontakta oss så sänder vi en ny hyresavi. Du kan också välja att själv skriva en bankgirotalong och då betala på bankgiro 5210-3850 . Även då är det viktigt att du anger namn, adress och lägenhetsnummer.

Hur bestäms hyran?

Från och med januari 2012 sätter vi hyran på ett nytt sätt. Alla lägenheter har bedömts utifrån läge, standard osv. Hyresgästföreningen, Landskronahem och Fastighetsägarna Syd har gemensamt tagit fram detta nya sätt att räkna fram din hyra. Alla Landskronahems hyror är förhandlade med Hyresgästföreningen.

Bo tryggt

Var får man grilla?

Det är förbjudet att grilla på balkongen eller uteplatsen. Elgrill är tillåten, men tänk på att visa hänsyn till dina grannar. Om du vill grilla med kol finns det grillplatser runt om i bostadsområdet som kan användas. Observera att eldningsförbud kan förekomma och då även gäller grillplatserna! Tillämpa sunt förnuft!

Granne som stör

För nästan alla som bor i lägenhet är det självklart att visa grannarna hänsyn och respekt. Om du blir störd av hög musik eller annat från grannen hjälper det för det mesta att knacka på och prata en stund med den som stör. Om du redan försökt med det – och det inte hjälper – vill vi att du kontaktar din bovärd. Det kan sedan bli aktuellt med ett utredningsmöte på vårt kontor.

Utanför ordinarie arbetstid kontaktar du vår trygghetsjour på 0418-569 20. Alla anmälningar behandlas konfidentiellt av Landskronahem. Det betyder att vi aldrig talar om för den störande grannen vem som har gjort anmälan.

Sortering i miljöhus

I de flesta områden finns ett miljöhus där du lämnar hushållsavfallet. För miljöns skull är det viktigt att sortera avfallet enligt skyltarna i miljöhuset. Lämna inte grovavfall som strykjärn, datorutrustning, mattor eller möbler här. Om du är osäker på vad som gäller är du alltid välkommen att kontakta din bovärd.

Du kan också läsa mer hos LSR.

Pool och studsmattor

Om du vill ha en pool eller studsmatta på uteplatsen krävs det att du undertecknar våra “Riktlinjer för pool och studsmattor”. Denna blankett finns att ladda ner här och kan även hämtas på bovärdskontoret och på huvudkontoret. Ladda ner blanketten här och läs mer vilket ansvar detta innebär.

Om du blir utelåst

Under kontorstid kan du kontakta din bovärd om du råkar bli utelåst. Bovärden låser upp ytterdörren åt dig om du kan legitimera dig. Efter att bovärden öppnat faktureras du för arbetskostnaden. Om du blir utelåst när bovärden inte har öppet – som kväll eller helg – hänvisar vi till en låssmed. Tänk på att du själv får står för kostnaden för låssmed, så det lönar sig att ha koll på nycklarna.

Musik och ljud

Anpassa nivån på musik och annat ljud efter tiden på dygnet.
Från klockan 22 vill de flesta ha lugn och ro.

Koll på husdjur

Du får självklart gärna ha husdjur om de inte är farliga eller aggressiva. Det är också viktigt att ta hänsyn till grannarna. Hundar och katter ska hållas under uppsikt. Ha hunden i koppel utomhus. Och glöm inte att plocka upp efter ditt husdjur. Om ditt husdjur orsakar skador på din lägenhet eller i fastigheten blir du ansvarig för att ersätta skadan.

Källare och förråd

Källar- och förrådsdörrar ska vara låsta. Det är också viktigt att du inte byter förråd med någon av grannarna. Om något skulle hända – som brand, översvämning eller inbrott – behöver vi veta exakt vem som har vilket förråd.

Grannar i samverkan

Grannar som tar hänsyn till varandra medverkar till både säkerhet och trivsel. Om alla dessutom tar ansvar för att hålla lite koll på vad som händer i omgivningen bidrar även det till ett tryggare boende. Meddela oss om du ser eller hör något avvikande.

Fritt för utryckning

I trapphus och loftgångar är det viktigt att hålla fritt för räddningstjänsten. Därför är det inte tillåtet att ställa barnvagnar, rullatorer eller annat som kan vara i vägen här. Öppna ytor gör dessutom vardagsarbetet betydligt lättare för den som städar i trapphuset. För brandsäkerhetens skull är det inte tillåtet att röka i allmänna utrymmen.

Fågelmatning

Att mata fåglar från din balkong eller uteplats är inte tillåtet. Fågelmat som blir över är rena smörgåsbordet för råttor och möss.

Bil på rätt plats

För allas trivsel och trygghet vill vi ha bilfritt nära våra bostäder. Bilar passar bäst på parkeringsplatsen. På parkeringsplatser med P-skylt får du parkera alla dagar om inget annat anges. Fordonet du parkerar måste vara besiktigat och i trafik, det får alltså inte vara avställt. Parkeringsplatser med skylten ”P-besökande” ska förstås bara användas av dem som är på besök hos någon som bor i området. 

Parkeringsplatser med skylten ”P-förhyrda platser” är enbart till för dem som hyr parkeringsplats av Landskronahem. Inom områden som är skyltade med ”förbud att parkera fordon” är det så klart inte tillåtet att parkera överhuvudtaget. Prata gärna med din bovärd om du är osäker på vad som gäller.

Bästa tvättstugan

Vi vill göra tvättstugorna mer funktionella och mer trivsamma. För att lyckas behöver vi din hjälp. Du kan bidra till trivseln i tvättstugan genom att följa några enkla regler: håll tvättiderna, rengör tvättmedelsfacken, töm filtret i torktumlaren och torka av golvet när du tvättat klart. Lätt som en plätt, eller hur?

Balkong och uteplats

För grannarnas skull är det viktigt att hålla rent på balkong och uteplats. På grund av brandrisken är det inte tillåtet att grilla på balkongen. Du som har uteplats ansvarar själv för underhåll av räcken, staket och liknande. Om du behöver färg hjälper din bovärd gärna dig med det utan att det kostar dig något. Du får inte hänga upp något på utsidan av din balkong eller uteplats – varken blomlådor, parabolantenner, flaggor eller andra dekorationer. Fastighetens fasad ingår inte i din lägenhet. Har du frågor om hur du får förändra din uteplats – kontakta oss!

Underhåll

Hur ansöker jag om underhållsarbete genom min lägenhetsfond hos Landskronahem?

Till de flesta av våra lägenheter hos Landskronahem är en fond tilldelad som innebär ekonomiska resurser för underhåll och renovering. Dessa medel är avsedda för att underlätta och finansiera underhållsarbete som utförs av Landskronahem enligt fastställda priser.

Fondens Tillgänglighet och Regler

Du kan se ditt aktuella fondsaldo genom att logga in på Mina Sidor. För att nyttja dessa medel för underhåll, kan du göra beställningar från fonden under de två årliga beställningsperioderna, i mars och september. Efter att en beställning är gjord, kan du förvänta dig en beredningstid på upp till sex månader innan arbetet påbörjas.

Extra Val och Åtgärder

För att kunna använda fonden för extra val utöver grundunderhållet måste du ha tillräckligt med fondmedel för att täcka kostnaderna. Observera att detta inte inkluderar vitvaror, vilka hanteras separat. Vi rekommenderar att du alltid konsulterar din bovärd eller vår kundservice innan du planerar omfattande förändringar i din lägenhet.

Självutförda Förbättringar

Du är välkommen att på egen bekostnad måla om, tapetsera och utföra andra liknande åtgärder i din lägenhet. Kom ihåg att dessa arbeten måste utföras fackmässigt för att undvika eventuell ersättningsskyldighet vid avflyttning.

Estetiska Överväganden

Vid val av färg, material och mönster bör du tänka på att inte välja alternativ som avviker kraftigt från allmänt accepterade normer. Extrema val kan minska lägenhetens värde och göra dig ersättningsskyldig vid flytt. Diskutera gärna med din bovärd om du är osäker på dina val.

Viktiga Överväganden

Innan du inleder något arbete, se till att du förstår och följer de regler och villkor som gäller för användning av fonden. Det är viktigt att allt arbete är i linje med fondens riktlinjer och fastighetens policyer. Genom att planera noggrant och samråda med din bovärd kan du effektivt förbättra och underhålla din lägenhet med stöd av lägenhetsfonden.

Vilket underhåll gör Landskronahem i lägenheten?

Om din lägenhet inte har en fond så underhåller Landskronahem lägenheten enligt ett visst underhållsschema. Vitvaror lagas eller byts ut när de går sönder.

Vad gäller för min lägenhetsfond?

Fonden fylls på varje månad. Pengarna kan du använda till upprustning av din lägenhet när underhållsintervallet är uppnått. Om du vill tidigarelägga underhållet får du själv betala mellanskillnaden; detta belopp återbetalas ej

Varje åtgärd har ett fast pris och ett fast underhållsintervall. För målning och tapetsering gäller tex 13 år, för plastgolv 17 år. Kontakta oss gärna för mer info.

Upprustning av badrum står alltid Landskronahem för. Det får du inte göra själv. Vitvaror lagas eller byts ut när de går sönder.

Ladda ner Beställningslista (PDF)

Fel i lägenheten

Hur anmäler jag fel i lägenheten?

Om du upptäcker fel eller brister i din lägenhet är det nödvändigt att du gör felanmälan till oss så fort som möjligt. Det kan du göra på flera olika sätt: Gå in på www.landskronahem.se och logga in på ”Mina sidor”. Lägg en lapp i din bovärds röda brevlåda. Ring eller besök bovärden. Info om var och när du når din bovärd hittar du på anslagstavlan i din trappuppgång eller annat gemensamt utrymme.

Om du inte får tag i bovärden under denna tid ringer du vårt huvudkontor, 0418-569 00.

Vid akuta fall – som vattenläckage eller strömavbrott – ringer du dagtid vårt huvudkontor, 0418-569 00, efter arbetstid ringer du vår jour på 0418-569 20. När du gör felanmälan får du gärna berätta för oss om det är okej att vi går in i din lägenhet med vår reservnyckel. Lämna också ditt telefonnummer ifall vi skulle behöva kontakta dig. 

Förresten, vänta aldrig med att anmäla felet, det kan orsaka en ännu värre skada. En sådan kan innebära att du får betala för reparationen. Så anmäl direkt!

Internet & TV

Vilka tv-kanaler finns i grundutbudet?

Det aktuella utbudet av tv-kanaler finns alltid på vår hemsida under Kundsidor, Bra att veta. Och på tal om saker som är bra att veta, grundutbudet ingår i din hyra.

Vad är ip-tv?

IP-tv är en teknik där tv-signalen sänds digitalt ända till din tv-box. Det betyder att tv-bilden blir bättre än med gammal kabel-tv teknik. IP-tv kan även bära högupplösta tv-bilder, HD-tv. Ofta ser man en stor skillnad på bilden om man har en digital platt tv-skärm.

Vad är ip-telefoni?

IP-telefoni är telefoni genom bredbandsnätet. Du behöver inte ha något vanligt telefonabonnemang med höga fasta kostnader utan använder istället bredbandsnätet. Du skaffar ett abonnemang genom någon leverantör i det Öppna Stadsnätet. Du behöver inte ha någon annan bredbandstjänst för att få IP-telefoni.

Parabol på rätt sätt

Du behöver skriftligt tillstånd från din bovärd innan du sätter upp en parabol. Det är också viktigt att parabolen monteras på rätt sätt och på rätt plats, i annat fall kan det bli en dyr historia. Parabol och annat får inte monteras på utsidan av balkong/uteplats eller på fastighetens fasad.

Mitt internetabonnemang och min ip-telefoni fungerar inte, hur felanmäler jag?

Du skall alltid göra din felanmälan till den som du har köpt din tjänst av.

Måste jag ha ett internetabonnemang för att få ip-tv?

Nej. Du kan få IP-tv från Öppna Stadsnätet utan att ha någon annan tjänst.

Jag har köpt en stor platt-tv men bilden är inte bra, är det fel på kabel-tv nätet?

De digitala platta tv-skärmarna är mindre förlåtande än de gamla ”tjocka” tv-apparaterna. För att de skall ge en riktigt bra bild krävs ofta en digital signal. Digitala signaler kräver digitalbox. Du kan få digital tv via ditt bredbandsuttag.

Hur snabbt bredband kan jag få?

Vårt bredbandsnät är konstruerat för 100Mb/s. Vilken hastighet du får är beroende av vilken tjänst du köper av din leverantör.

Hur kan jag få fler tv-kanaler?

Du kan välja fler tv-kanaler via Öppna Stadsnätet och Sydantenn. Du betalar då ditt extra utbud direkt till leverantören. Läs mer under Kundsidor, Bra att veta. Du kan få tillstånd till att sätta upp en parabol om du kan placera den på din balkong. Fråga alltid din bovärd hur du skall göra rent praktiskt. Observera att din bovärd måste ge tillstånd innan du monterar parabolen!

Flytta ut

Visning av lägenhet

Visning av Lägenhet Efter Uppsägning

Vad händer efter att jag har sagt upp min lägenhet?
När du har sagt upp din lägenhet, är det vanligt att någon från vår bokningsavdelning kontaktar dig. De kommer att informera dig om intresserade sökande som vill se lägenheten. Det är din uppgift att i samråd med dessa personer boka en lämplig tid för visning.

Vilka områden bör jag inkludera i visningen?
Under visningen bör du visa inte bara själva lägenheten utan även gemensamma utrymmen som tvättstuga, tillhörande förråd och miljöhus. Detta ger en fullständig bild av vad det innebär att bo i fastigheten.

Är jag skyldig att visa lägenheten?
Ja, enligt svensk lag är du skyldig att visa lägenheten för potentiella nya hyresgäster när du har sagt upp ditt hyresavtal. Detta är en del av processen för att säkerställa en smidig övergång för alla parter.

Vad gör jag om jag inte kan vara närvarande för att visa lägenheten?
Om du inte kan närvara personligen, på grund av resor eller andra åtaganden, måste du ordna så att någon annan kan visa lägenheten för din räkning. Detta kan vara en nära anhörig, en vän du litar på, eller du kan kontakta vår kundservice för att få hjälp med visningen.

När brukar visningen äga rum?
I de flesta fall sker lägenhetsvisningen inom två veckor efter att uppsägningen har gjorts. Det är viktigt att snabbt koordinera en tid för visning för att underlätta en smidig överlämning till den nya hyresgästen.

Vilka förberedelser bör jag göra inför visningen?
Se till att lägenheten är städad och presenterbar. Det är också bra att förbereda information om saker som hur man hanterar sopor och återvinning, hur tvättstugebokning fungerar och vilka faciliteter som finns tillgängliga i området. Genom att ge en komplett och ärlig bild av boendeförhållandena och bostadsområdet kan du hjälpa de intresserade att fatta ett välgrundat beslut.

Vilket ansvar har jag som utgående hyresgäst?
Som utgående hyresgäst är det ditt ansvar att se till att lägenheten är i gott skick och att alla avtalade objekt som ingår i hyran är på plats och fungerar. Om det finns skador eller andra problem, bör dessa adresseras innan visningen för att undvika eventuella komplikationer med överlämnandet av lägenheten.

Genom att följa dessa riktlinjer och förbereda dig väl inför visningen, kan du bidra till en smidig övergång för både dig och den nya hyresgästen.

Säg upp lägenheten i tid

Det finns en del att tänka på för dig som säger upp din lägenhet och ska flytta. Det är viktigt att du lämnar in din uppsägning så tidigt som möjligt. Den ska vara skriftlig. Uppsägningstiden är normalt 3 månader. I hyreskontraktet kan du läsa exakt hur lång den är. Tänk också på att säga upp garage- eller parkeringsplats om du har sådan. Samma sak gäller bredband och eventuellt hemförsäkring och specialabonnemang på kabel-tv.

Satsa på städningen

När du flyttstädar gäller det att vara extra noga – nästa hyresgäst ska kunna flytta in utan att behöva städa. Tänk på att alla utrymmen som hör till lägenheten ska städas, alltså även balkong, förråd, garage och uteplats. Om städningen inte är tillräckligt noga gjord kan du få betala för den i efterhand. Praktiska städtips får du hos din bovärd.

Lämna tillbaka alla nycklar

När du flyttar är det viktigt att du lämnar tillbaka alla lägenhetsnycklar, även de kopior du eventuellt har låtit göra. Du behöver också lämna tillbaka nycklar till förråd och tvättstuga. Om du inte lämnar in samtliga nycklar får du dessvärre betala vad det kostar oss att byta lås. Nycklarna lämnar du till din bovärd senast klockan 12.00 första vardagen efter att ditt hyreskontrakt gått ut. Du kan självklart också komma överens med bovärden om någon annan tidpunkt.

Kom på besiktning

I samband med att du säger upp din lägenhet ska den besiktigas. Det är bra om du är med under besiktningen. Vi vill gärna att du påpekar eventuella småfel så vi kan rätta till dessa innan nästa hyresgäst flyttar in. Tänk på att eventuella skador eller onormalt slitage på lägenheten kan leda till att du få betala i samband med att du flyttar ut.

Kom ihåg el och telefon

Glöm inte att meddela din elnätsleverantör senast en månad i förväg att du byter adress. Om du köper elen från någon annan än din nätleverantör måste du även meddela elleverantören minst en månad i förväg att du flyttar. Blanketten för av- och påanmälan får du från oss. Tänk också på att flytta telefon- och Internetabonnemang.

function playWithSound() { const videoElement = document.getElementById('heroVideo'); if (videoElement) { videoElement.muted = false; videoElement.play(); } }