Frågor och svar
Det finns säkert tusentals frågor som kan uppstå när du flyttar in eller ut ur en lägenhet. Fullt så många frågor och svar hittar du inte här, men vi har försökt att svara på de allra vanligaste funderingarna.
Bo tryggt (14)
För grannarnas skull är det viktigt att hålla rent på balkong och uteplats. På grund av brandrisken är det inte tillåtet att grilla på balkongen. Du som har uteplats ansvarar själv för underhåll av räcken, staket och liknande. Om du behöver färg hjälper din bovärd gärna dig med det utan att det kostar dig något. Du får inte hänga upp något på utsidan av din balkong eller uteplats – varken blomlådor, parabolantenner, flaggor eller andra dekorationer. Fastighetens fasad ingår inte i din lägenhet. Har du frågor om hur du får förändra din uteplats – kontakta oss!
Vi vill göra tvättstugorna mer funktionella och mer trivsamma. För att lyckas behöver vi din hjälp. Du kan bidra till trivseln i tvättstugan genom att följa några enkla regler: håll tvättiderna, rengör tvättmedelsfacken, töm filtret i torktumlaren och torka av golvet när du tvättat klart. Lätt som en plätt, eller hur?
För allas trivsel och trygghet vill vi ha bilfritt nära våra bostäder. Bilar passar bäst på parkeringsplatsen. På parkeringsplatser med P-skylt får du parkera alla dagar om inget annat anges. Fordonet du parkerar måste vara besiktigat och i trafik, det får alltså inte vara avställt. Parkeringsplatser med skylten ”P-besökande” ska förstås bara användas av dem som är på besök hos någon som bor i området.
Parkeringsplatser med skylten ”P-förhyrda platser” är enbart till för dem som hyr parkeringsplats av Landskronahem. Inom områden som är skyltade med ”förbud att parkera fordon” är det så klart inte tillåtet att parkera överhuvudtaget. Prata gärna med din bovärd om du är osäker på vad som gäller.
Att mata fåglar från din balkong eller uteplats är inte tillåtet. Fågelmat som blir över är rena smörgåsbordet för råttor och möss.
I trapphus och loftgångar är det viktigt att hålla fritt för räddningstjänsten. Därför är det inte tillåtet att ställa barnvagnar, rullatorer eller annat som kan vara i vägen här. Öppna ytor gör dessutom vardagsarbetet betydligt lättare för den som städar i trapphuset. För brandsäkerhetens skull är det inte tillåtet att röka i allmänna utrymmen.
Grannar som tar hänsyn till varandra medverkar till både säkerhet och trivsel. Om alla dessutom tar ansvar för att hålla lite koll på vad som händer i omgivningen bidrar även det till ett tryggare boende. Meddela oss om du ser eller hör något avvikande.
För nästan alla som bor i lägenhet är det självklart att visa grannarna hänsyn och respekt. Om du blir störd av hög musik eller annat från grannen hjälper det för det mesta att knacka på och prata en stund med den som stör. Om du redan försökt med det – och det inte hjälper – vill vi att du kontaktar din bovärd. Det kan sedan bli aktuellt med ett utredningsmöte på vårt kontor.
Utanför ordinarie arbetstid kontaktar du vår trygghetsjour på 0418-569 20. Alla anmälningar behandlas konfidentiellt av Landskronahem. Det betyder att vi aldrig talar om för den störande grannen vem som har gjort anmälan.
Källar- och förrådsdörrar ska vara låsta. Det är också viktigt att du inte byter förråd med någon av grannarna. Om något skulle hända – som brand, översvämning eller inbrott – behöver vi veta exakt vem som har vilket förråd.
Du får självklart gärna ha husdjur om de inte är farliga eller aggressiva. Det är också viktigt att ta hänsyn till grannarna. Hundar och katter ska hållas under uppsikt. Ha hunden i koppel utomhus. Och glöm inte att plocka upp efter ditt husdjur. Om ditt husdjur orsakar skador på din lägenhet eller i fastigheten blir du ansvarig för att ersätta skadan.
Anpassa nivån på musik och annat ljud efter tiden på dygnet.
Från klockan 22 vill de flesta ha lugn och ro.
Under kontorstid kan du kontakta din bovärd om du råkar bli utelåst. Bovärden låser upp ytterdörren åt dig om du kan legitimera dig. Efter att bovärden öppnat faktureras du för arbetskostnaden. Om du blir utelåst när bovärden inte har öppet – som kväll eller helg – hänvisar vi till en låssmed. Tänk på att du själv får står för kostnaden för låssmed, så det lönar sig att ha koll på nycklarna.
Om du vill ha en pool eller studsmatta på uteplatsen krävs det att du undertecknar våra “Riktlinjer för pool och studsmattor”. Denna blankett finns att ladda ner här och kan även hämtas på bovärdskontoret och på huvudkontoret. Ladda ner blanketten här och läs mer vilket ansvar detta innebär.
I de flesta områden finns ett miljöhus där du lämnar hushållsavfallet. För miljöns skull är det viktigt att sortera avfallet enligt skyltarna i miljöhuset. Lämna inte grovavfall som strykjärn, datorutrustning, mattor eller möbler här. Om du är osäker på vad som gäller är du alltid välkommen att kontakta din bovärd.
Det är förbjudet att grilla på balkongen eller uteplatsen. Elgrill är tillåten, men tänk på att visa hänsyn till dina grannar. Om du vill grilla med kol finns det grillplatser runt om i bostadsområdet som kan användas. Observera att eldningsförbud kan förekomma och då även gäller grillplatserna! Tillämpa sunt förnuft!
Din hyra (7)
Från och med januari 2012 sätter vi hyran på ett nytt sätt. Alla lägenheter har bedömts utifrån läge, standard osv. Hyresgästföreningen, Landskronahem och Fastighetsägarna Syd har gemensamt tagit fram detta nya sätt att räkna fram din hyra. Alla Landskronahems hyror är förhandlade med Hyresgästföreningen.
Om du blivit av med din hyresavi och betalar via Internet kan du hämta ditt OCR-nummer på Mina sidor. Vid Internet-betalningen anger du sedan bankgiro 5316-0685. Om du betalar via Internet men inte har OCR-numret betalar du på bankgiro 5210-3850; då behöver du inte ange OCR nummer, men glöm inte ange namn, adress och lägenhetsnummer. Om du betalar på annat sätt kan du kontakta oss så sänder vi en ny hyresavi. Du kan också välja att själv skriva en bankgirotalong och då betala på bankgiro 5210-3850. Även då är det viktigt att du anger namn, adress och lägenhetsnummer.
Kontakta oss direkt om du får problem med hyran. Ju tidigare, desto större är möjligheten att vi tillsammans kan lösa dina problem. Ring vår växel på 0418-569 00.
Landskronahem har valt att skicka ut en hyresavi varje månad. Du får avin hem i din brevlåda kring den 18-20 i månaden. Vill du vara säker på att hyran alltid betalas i rätt tid, rekommenderar vi att du ansluter dig till Landskronahems Autogiro.
Enligt hyreslagen skall hyran betalas i förskott senast den sista vardagen före varje månads början. Det innebär t.ex. att hyran för september skall vara betald senast sista vardagen i augusti. Om du betalar hyran genom någon form av giro, måste du se till att betalningsordern lämnas i så god tid att betalningen är oss tillhanda senast den sista vardagen i månaden.
Internet
Tänk på att ange rätt OCR nummer när du betalar hyran via Internet. Varje månads referensnummer (OCR) är unikt! Har du inte OCR-numret betalar du istället på bankgiro 5210-3850 där du inte behöver ange OCR nummer, men glöm inte ange namn, adress och lägenhetsnummer.
Autogiro
Om du önskar betala hyran via autogiro dras hyresbeloppet från ditt konto på förfallodagen. Tänk på att beloppet måste finnas på ditt konto dagen innan eftersom banken då gör kontroll på att pengarna finns på konto. Saknas del av beloppet görs ingen betalning och du måste själv betala in hyran.
Ladda ner en medgivandeblankett här.
E-faktura
Vi erbjuder elektronisk faktura (e-faktura). Genom att anmäla dig för e-faktura i din Internetbank blir betalningen enklare för dig att genomföra. När du har godkänt din e-faktura i Internetbanken ser banken till att den betalas på förfallodagen.
Bankgiro
Med vår hyresavi kan du betala på bank och postkontor. Du kan också använda giro. Använder du inte vår hyresavi utan av någon anledning väljer att skriva inbetalningskortet själv måste du ange namn, adress och lägenhetsnummer och då betala in på bankgiro 5210-3850
Plusgiro
Landskronahem använder inte plusgiro.
Om hyran inte betalas i tid får du en påminnelse. Om du trots påminnelsen inte betalar din hyra lämnas fordran över till inkassobolag. Tänk på att obetald hyra kan leda till uppsägning!
Fel i lägenheten (1)
Om du upptäcker fel eller brister i din lägenhet är det nödvändigt att du gör felanmälan till oss så fort som möjligt. Det kan du göra på flera olika sätt: Gå in på www.landskronahem.se och logga in på ”Mina sidor”. Lägg en lapp i din bovärds röda brevlåda. Ring eller besök bovärden. Info om var och när du når din bovärd hittar du på anslagstavlan i din trappuppgång eller annat gemensamt utrymme. Om du inte får tag i bovärden under denna tid ringer du vårt huvudkontor, 0418-569 00. Vid akuta fall – som vattenläckage eller strömavbrott – ringer du dagtid vårt huvudkontor, 0418-569 00, efter arbetstid ringer du vår jour på 0418-569 20. När du gör felanmälan får du gärna berätta för oss om det är okej att vi går in i din lägenhet med vår reservnyckel. Lämna också ditt telefonnummer ifall vi skulle behöva kontakta dig. Förresten, vänta aldrig med att anmäla felet, det kan orsaka en ännu värre skada. En sådan kan innebära att du får betala för reparationen. Så anmäl direkt!
Flytta ut (6)
Glöm inte att meddela din elnätsleverantör senast en månad i förväg att du byter adress. Om du köper elen från någon annan än din nätleverantör måste du även meddela elleverantören minst en månad i förväg att du flyttar. Blanketten för av- och påanmälan får du från oss. Tänk också på att flytta telefon- och Internetabonnemang.
I samband med att du säger upp din lägenhet ska den besiktigas. Det är bra om du är med under besiktningen. Vi vill gärna att du påpekar eventuella småfel så vi kan rätta till dessa innan nästa hyresgäst flyttar in. Tänk på att eventuella skador eller onormalt slitage på lägenheten kan leda till att du få betala i samband med att du flyttar ut.
När du flyttar är det viktigt att du lämnar tillbaka alla lägenhetsnycklar, även de kopior du eventuellt har låtit göra. Du behöver också lämna tillbaka nycklar till förråd och tvättstuga. Om du inte lämnar in samtliga nycklar får du dessvärre betala vad det kostar oss att byta lås. Nycklarna lämnar du till din bovärd senast klockan 12.00 första vardagen efter att ditt hyreskontrakt gått ut. Du kan självklart också komma överens med bovärden om någon annan tidpunkt.
Det finns en del att tänka på för dig som säger upp din lägenhet och ska flytta. Det är viktigt att du lämnar in din uppsägning så tidigt som möjligt. Den ska vara skriftlig. Uppsägningstiden är normalt 3 månader. I hyreskontraktet kan du läsa exakt hur lång den är. Tänk också på att säga upp garage- eller parkeringsplats om du har sådan. Samma sak gäller bredband och eventuellt hemförsäkring och specialabonnemang på kabel-tv.
När du flyttstädar gäller det att vara extra noga – nästa hyresgäst ska kunna flytta in utan att behöva städa. Tänk på att alla utrymmen som hör till lägenheten ska städas, alltså även balkong, förråd, garage och uteplats. Om städningen inte är tillräckligt noga gjord kan du få betala för den i efterhand. Praktiska städtips får du hos din bovärd.
Visning av Lägenhet Efter Uppsägning
Vad händer efter att jag har sagt upp min lägenhet?
När du har sagt upp din lägenhet, är det vanligt att någon från vår bokningsavdelning kontaktar dig. De kommer att informera dig om intresserade sökande som vill se lägenheten. Det är din uppgift att i samråd med dessa personer boka en lämplig tid för visning.
Vilka områden bör jag inkludera i visningen?
Under visningen bör du visa inte bara själva lägenheten utan även gemensamma utrymmen som tvättstuga, tillhörande förråd och miljöhus. Detta ger en fullständig bild av vad det innebär att bo i fastigheten.
Är jag skyldig att visa lägenheten?
Ja, enligt svensk lag är du skyldig att visa lägenheten för potentiella nya hyresgäster när du har sagt upp ditt hyresavtal. Detta är en del av processen för att säkerställa en smidig övergång för alla parter.
Vad gör jag om jag inte kan vara närvarande för att visa lägenheten?
Om du inte kan närvara personligen, på grund av resor eller andra åtaganden, måste du ordna så att någon annan kan visa lägenheten för din räkning. Detta kan vara en nära anhörig, en vän du litar på, eller du kan kontakta vår kundservice för att få hjälp med visningen.
När brukar visningen äga rum?
I de flesta fall sker lägenhetsvisningen inom två veckor efter att uppsägningen har gjorts. Det är viktigt att snabbt koordinera en tid för visning för att underlätta en smidig överlämning till den nya hyresgästen.
Vilka förberedelser bör jag göra inför visningen?
Se till att lägenheten är städad och presenterbar. Det är också bra att förbereda information om saker som hur man hanterar sopor och återvinning, hur tvättstugebokning fungerar och vilka faciliteter som finns tillgängliga i området. Genom att ge en komplett och ärlig bild av boendeförhållandena och bostadsområdet kan du hjälpa de intresserade att fatta ett välgrundat beslut.
Vilket ansvar har jag som utgående hyresgäst?
Som utgående hyresgäst är det ditt ansvar att se till att lägenheten är i gott skick och att alla avtalade objekt som ingår i hyran är på plats och fungerar. Om det finns skador eller andra problem, bör dessa adresseras innan visningen för att undvika eventuella komplikationer med överlämnandet av lägenheten.
Genom att följa dessa riktlinjer och förbereda dig väl inför visningen, kan du bidra till en smidig övergång för både dig och den nya hyresgästen.
Internet & TV (9)
Du kan välja fler tv-kanaler via Öppna Stadsnätet och Sydantenn. Du betalar då ditt extra utbud direkt till leverantören. Läs mer under Kundsidor, Bra att veta. Du kan få tillstånd till att sätta upp en parabol om du kan placera den på din balkong. Fråga alltid din bovärd hur du skall göra rent praktiskt. Observera att din bovärd måste ge tillstånd innan du monterar parabolen!
Vårt bredbandsnät är konstruerat för 100Mb/s. Vilken hastighet du får är beroende av vilken tjänst du köper av din leverantör.
De digitala platta tv-skärmarna är mindre förlåtande än de gamla ”tjocka” tv-apparaterna. För att de skall ge en riktigt bra bild krävs ofta en digital signal. Digitala signaler kräver digitalbox. Du kan få digital tv via ditt bredbandsuttag.
Nej. Du kan få IP-tv från Öppna Stadsnätet utan att ha någon annan tjänst.
Du skall alltid göra din felanmälan till den som du har köpt din tjänst av.
Du behöver skriftligt tillstånd från din bovärd innan du sätter upp en parabol. Det är också viktigt att parabolen monteras på rätt sätt och på rätt plats, i annat fall kan det bli en dyr historia. Parabol och annat får inte monteras på utsidan av balkong/uteplats eller på fastighetens fasad.
IP-telefoni är telefoni genom bredbandsnätet. Du behöver inte ha något vanligt telefonabonnemang med höga fasta kostnader utan använder istället bredbandsnätet. Du skaffar ett abonnemang genom någon leverantör i det Öppna Stadsnätet. Du behöver inte ha någon annan bredbandstjänst för att få IP-telefoni.
IP-tv är en teknik där tv-signalen sänds digitalt ända till din tv-box. Det betyder att tv-bilden blir bättre än med gammal kabel-tv teknik. IP-tv kan även bära högupplösta tv-bilder, HD-tv. Ofta ser man en stor skillnad på bilden om man har en digital platt tv-skärm.
Det aktuella utbudet av tv-kanaler finns alltid på vår hemsida under Kundsidor, Bra att veta. Och på tal om saker som är bra att veta, grundutbudet ingår i din hyra.
Söka bostad (24)
Nej, det finns det inte.
Du avgör själv var du vill bo och vilken lägenhet som passar dina behov. Vi kontrollerar din betalningsförmåga, eventuella referenser, skulder och att dina personuppgifter stämmer. Det är allt.
Om du lämnat en e-postadress får du en påminnelse via e-post en månad innan det är dags. Du ansvarar själv för att din ansökan förnyas var sjätte månad genom att logga in och klicka på “mina sidor”.
Du fyller i en ansökan på hemsidan. Om du inte kan eller vill det, är du välkommen till vårt huvudkontor Emaljgatan 1 och göra din ansökan där.
Du kan antingen ringa till AB Landskronahem, 0418-569 00 eller besöka vårt huvudkontor på Emaljgatan 1.
Vanligast är att fyra sökande får ett erbjudande, men det kan variera.
Femte gången du under en 12-månadersperiod tackar nej eller inte svarar på ett erbjudande nollställs dina köpoäng på samma sätt som efter att du skrivit kontrakt. Det finns ingen möjlighet för två sökande att lägga ihop sina köpoäng eller överlåta dem till annan sökande.
Du kan anmäla intresse för hur många lägenheter du vill.
Du måste förnya din ansökan var sjätte månad och detta sker när du loggar in på hemsidan och går in på ”Mina sidor”.
Huvudregeln är att den som har längst kötid och uppfyller grundkraven i vår uthyrningspolicy får den lediga lägenheten. Från huvudregeln finns undantag som innebär att vi kan ta hänsyn till sökande med särskilda behov.
Inflyttningsdatum anger när hyresavtalet upphör för avflyttande hyresgäst. Tillgänglighetsdatum anger den tidpunkt då den avflyttande hyresgästen önskar lämna lägenheten. Det sistnämnda är endast ett önskemål från den avflyttande hyresgästen.
Ibland har vi lägenheter med kort inflyttning. Håll utkik efter dem på hemsidan.
Mindre allvarliga anmärkningar bedöms individuellt. Men du kan inte hyra lägenhet hos oss om du har allvarliga betalningsanmärkningar. Alla skulder som har med hyresförhållande att göra betraktas som allvarliga, till exempel hyresskulder och besiktningskostnader.
Ja, du kan alltid ändra dina uppgifter. Enklast gör du det genom att logga in på vår hemsida och följa instruktionerna där.
Ja, under tiden lägenheten är publicerad. Därefter börjar vi arbeta med uthyrningen och under den processen (normalt cirka 14 dagar) kan du inte ta bort intresseanmälan.
Ja, om ni har sökt och fått lägenheten gemensamt.
Du kan göra en ansökan så snart ditt nya kontrakt börjar gälla, men du kan inte räkna med att få en ny lägenhet inom ett år. För att frångå våra regler så måste sakliga skäl finnas.
De publiceras löpande och ligger på hemsidan under 3-8 dagar.
Den raderas när du har fått en lägenhet hos Landskronahem, om du inte förnyar din ansökan var sjätte månad eller om du aktivt raderar den.
Uppsägningstiden är reglerad i hyreslagen, vanligtvis är det tre månader.
Ja, eftersom din registertid räknas från ansökningsdatumet och din registertid är viktig för att avgöra om du får en lägenhet eller inte.
Skulden till AB Landskronahem måste regleras innan du kan få lägenhet.
De som har längre sökandetid än du och som visat intresse för den specifika lägenheten står före i kön.
Underhåll (3)
Fondens Syfte och Tillgänglighet
Till de flesta av Landskronahems lägenheter är en fond tilldelad som innebär ekonomiska resurser för underhåll och renovering. Dessa medel är avsedda för att underlätta och finansiera underhållsarbete som utförs av Landskronahem enligt fastställda priser. Du kan se ditt aktuella fondsaldo genom att logga in på Mina Sidor.
Beställningar och Extra Val
För att nyttja dessa medel för underhåll kan du göra beställningar från fonden under de två årliga beställningsperioderna, i mars och september. Efter att en beställning är gjord kan du förvänta dig en beredningstid på upp till sex månader innan arbetet påbörjas. Om du vill använda fonden för extra val utöver grundunderhållet måste du ha tillräckligt med fondmedel för att täcka kostnaderna. Observera att detta inte inkluderar vitvaror, vilka hanteras separat. Vi rekommenderar att du alltid konsulterar din bovärd eller kundservice innan du planerar omfattande förändringar i din lägenhet.
Självutförda Förbättringar och Viktiga Överväganden
Du är välkommen att på egen bekostnad måla om, tapetsera och utföra andra liknande åtgärder i din lägenhet. Dessa arbeten måste dock utföras fackmässigt för att undvika eventuell ersättningsskyldighet vid avflyttning. Vid val av färg, material och mönster bör du undvika alternativ som avviker kraftigt från allmänt accepterade normer, då extrema val kan minska lägenhetens värde och göra dig ersättningsskyldig vid flytt. Innan du inleder något arbete är det viktigt att förstå och följa de regler och villkor som gäller för fonden. Genom noggrann planering och samråd med din bovärd kan du effektivt förbättra och underhålla din lägenhet med stöd av lägenhetsfonden.
Fonden fylls på varje månad. Pengarna kan du använda till upprustning av din lägenhet när underhållsintervallet är uppnått. Om du vill tidigarelägga underhållet får du själv betala mellanskillnaden; detta belopp återbetalas ej
Varje åtgärd har ett fast pris och ett fast underhållsintervall. För målning och tapetsering gäller tex 13 år, för plastgolv 17 år. Kontakta oss gärna för mer info.
Upprustning av badrum står alltid Landskronahem för. Det får du inte göra själv. Vitvaror lagas eller byts ut när de går sönder.
Om din lägenhet inte har en fond så underhåller Landskronahem lägenheten enligt ett visst underhållsschema. Vitvaror lagas eller byts ut när de går sönder.
Hittar du inte det du söker?
Om du inte hittar det du söker, kontakta oss gärna på telefon eller mejl.
E-post
Telefontider
Telefon växel: 0418-569 00
Växeln är öppen vardagar kl 07-12