TV, internet,
försäkring, autogiro, e-faktura
Ett modernt och snabbt nät!
Vi uppgraderar vårt fibernät och vi drar ny fiber till alla våra fastigheter. Det innebär att vi kommer att kunna erbjuda ett modernt och snabbt nät för både TV och Internet framöver.
I många av våra fastigheter finns ett grundutbud av kabel-tv-kanaler över det analoga nätet. Denna lösning kommer att fasas ut för att vid årsskiftet 2023/24 stängas ner. Kabel-TVn ersätts med IPTV som levereras av Sydantenn.
För att kunna se IPTV behöver du en box. Du beställer en box från Sydantenn via deras hemsida: sydantenn.se/landskronahem Om du har mer än en TV behöver du en box per TV. Det kanalutbud som ingår i IPTV-avgiften är kanalerna 1-12 plus Barnkanalen och Kunskapskanalen. Du kan utöver grundutbudet välja att teckna avtal om ytterligare kanaler mot en avgift. Vilka olika kanal-paket som finns framgår av Sydantenns hemsida: sydantenn.se/landskronahem
För att kunna se IPTV behöver du en nätverkskabel och en TV med HDMI-uttag. Om du har en äldre TV finns det en så kallad konverter som du kan köpa för att kunna koppla din TV till IPTV-boxen. Konverter och nätverkskabel tillhandahålles inte av Sydantenn. En HDMI-kabel medföljer varje box. Sydantenn har kundsupport alla dagar i veckan. Om du har frågor eller stöter på problem under installationen kan du ringa direkt till Sydantenns kundservice på tfn 040-6012222. Du kan också maila på support@sydantenn.se
Läs mer och ladda ner installationsguide här.
Vi kan även erbjuda bredbands-tv, läs mer hos Landskrona Energi.
Om Du har fel på tv-mottagningen kontrollera först med dina grannar innan du felanmäler. Finns felet i din egen utrustning får du själv betala eventuell onödig felsökning i kabel-TV nätet. Om dina grannar har samma fel är det troligtvis fel i nätet och du kan då felanmäla direkt till Sydantenn.
Tel: 040-141880 eller info@sydantenn.se.
Internet
Alla lägenheter kan få snabbt bredband och uttag finns i samtliga lägenheter och lokaler. Vårt bredbandsnät är konstruerat för kommunikation upp till 1000Mb/s.
Öppna Stadsnätet
Om din lägenhet/lokal redan är inkopplad till det Öppna Stadsnätet så behöver du bara ansluta din dator till bredbandsjacket och starta din webbläsare. Du kommer då automatiskt kopplas till det Öppna Stadsnätets portal, där du kan göra dina val.
Genom det Öppna Stadsnätet kan du välja bland flera olika leverantörer av Internetanslutning, både för surf och IP-telefoni samt för IP-tv. Det Öppna Stadsnätet drivs av Landskrona Energi som är kommunikationsoperatör och har som uppgift att se till att trafiken fungerar och att det finns flera leverantörer av tjänster.
Försäkringar
Det är mycket viktigt att ha en hemförsäkring. Du kan välja vilket försäkringsbolag du vill. Jämför gärna priser på webben för att bilda dig en uppfattning om vad de olika bolagen kan erbjuda.
– Bra pris via Länsförsäkringar
Du som bor hos Landskronahem kan med fördel välja Länsförsäkringar Skåne som vi har ett samarbete med. Här får du bra pris och premien betalas tillsammans med din hyra.
Se priser, villkor och anmäl ditt intresse här!
Kontakta Länsförsäkringar Skåne på tel 040-633 80 00.
Trygghetsjour
Vi tar din och din familjs trygghet på största allvar. Därför kan du alltid kontakta vår trygghetsjour om du upplever att du störs i din bostad – oavsett när på dygnet detta sker. Grannar som stör kan ofta bero på ren obetänksamhet och ofta rättar de sig efter en vänlig tillsägelse. Blir du störd bör du därför i första hand själv prata med de som stört. Men vill du inte det, hjälper vi såklart gärna till.
Kontakta Bovärden om störningarna trots allt återkommer. Beskriv störningarna och tala om när och hur ofta de förekommer.
Underteckna en skrivelse, helst med flera namn så att inte ”ord står mot ord”. Vid akuta störningar under sena kvällar och nätter, när du själv inte vill säga till, kan vaktbolagets ledningscentral nås på telefon 0418-569 20.
Väktare rycker då ut och försöker lugna ner de störande. Misslyckas väktarna tillkallar de polis. Väktarna lämnar efteråt en rapport till Landskronahem. Vid behov lämnar Landskronahem endast ut anmälarens namn om anmälaren gett sin tillåtelse till det.
Skrivelser från de som störts samt väktares vittnesmål är sedan underlag för beslut som kan innebära att de störande mister rätten att bo kvar.
Autogiro
Landskronahems autogiro är en kostnadsfri service som innebär att vi drar hyresinbetalningen direkt från ditt bankkonto. Då slipper du få betalningsavi hemskickad och vet att din hyra alltid betalas i tid.
Fördelen med autogiro är att du inte riskerar att drabbas av dröjsmålsräntor och avgifter eftersom betalningen alltid sker på rätt dag, det innebär också att pengarna står maximal tid på ditt bankkonto. Här hittar du anmälningsblankett för autogiro.
• Ladda ner “Blankett för Autogiro”
Elektronisk faktura (E-faktura)
Landskronahem erbjuder elektronisk faktura (e-faktura) till dig som hyresgäst. Att få hyresavin via e-faktura innebär att du hanterar den via din internetbank istället för i pappersformat. Anmälan till e-faktura sköter du genom internetbanken.