Riktlinjer för personuppgiftsbehandling

Så behandlar vi dina personuppgifter

Landskronahem behandlar dina personuppgifter när du söker bostad, är hyresgäst eller när du på något sätt är i kontakt med oss. Här beskriver vi hur Landskronahem behandlar dina personuppgifter.

Laglig behandling

När vi behandlar dina personuppgifter sker det enligt gällande lagstiftning. Behandlingen kan innebära att vi samlar in, lagrar, eller vidtar någon annan åtgärd med dina personuppgifter. Vi behandlar bara de uppgifter som vi behöver och vi gör det som är nödvändigt för att skydda så ingen kommer åt dina personuppgifter.

Du kan kontakta oss för att få veta vilka personuppgifter vi hanterar som rör dig, se mer om dina rättigheter nedan.

Hur får vi dina personuppgifter?

När du kontaktar Landskronahem så samlar vi in personuppgifter om dig som behövs för att kunna utföra de tjänster du behöver eller frågat efter.

Landskronahem får även personuppgifter från andra än från dig. Sådana uppgifter kan komma från andra myndigheter eller företag som vi kan använda för att till exempel kontrollera hyresreferenser, kontakta arbetsgivare eller göra en kontroll om du har skulder.

Vi samlar också dina personuppgifter om du ger samtycke att medverka på bild eller film i våra sociala medier. Här hittar du våra riktlinjer för sociala medier.

Vilka uppgifter behandlas?

Landskronahem behandlar personuppgifter som du lämnat till oss för att vi ska kunna skriva avtal eller kunna komma i kontakt med dig, så som uppgifter om namn, e-postadress, telefonnummer, postadress och personnummer. Men det kan också röra sig om annan information som du lämnar till oss eller som vi behöver för att till exempel kunna fatta beslut i ett ärende.

Vad använder vi dina uppgifter till?

Landskronahem behandlar personuppgifter för olika syften, till exempel för att:

  • kunna hantera frågor som vi får till exempel i vårt kundcenter
  • kunna ge god service
  • kunna ta emot och hantera synpunkter eller felanmälningar
  • fullgöra skyldigheter enligt lag, som till exempel när vi ska lämna ut allmänna handlingar
  • kunna kontrollera att du uppfyller våra krav för uthyrning
  • fullgöra åtaganden som bygger på avtal, så som till exempel när du tecknar ett hyresavtal eller hyr en tillfällig övernattningslägenhet
  • informera om vår verksamhet i olika kanaler, som på webbplatser och i sociala medier
  • skicka information om våra bostadsområden, fastigheter eller lägenheter
  • i vissa tjänster kunna skicka sms-aviseringar, som när vi har reparerat eller fixat något efter en felanmälan

När har vi rätt att behandla personuppgifter?

Landskronahem har till exempel rätt att behandla dina personuppgifter om det är nödvändigt för att uppfylla en skyldighet som vi har enligt lag, om det är nödvändigt för att vi ska kunna utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i vårt ansvar som fastighetsägare. Vi har rätt att behandla personuppgifter för att fullgöra avtal som vi ingår med dig. Vidare får vi behandla personuppgifter om du samtycker till det.

Om vi behandlar dina personuppgifter för att du har samtyckt till det, kommer du att få tydlig information om vad du samtycker till och hur du går till väga om du vill återkalla ditt samtycke.

Vem kan få tillgång till dina personuppgifter?

Dina personuppgifter hanteras av Landskronahem och ibland av dess personuppgiftsbiträden, det kan till exempel vara leverantörer av de datasystem som vi använder. Vi lämnar bara ut dina personuppgifter till annan tredje part om det behöver ske på grund av lagkrav, i kontakter med andra myndigheter på grund av till exempel tillsyn eller beslut eller för att vi ska kunna skydda våra eller en tredje parts rättigheter.

Överföring till tredje land

I de fall personuppgifter förs över till länder utanför EU/EES sker det bara om berört land har en så kallad adekvat skyddsnivå eller om överföringen omfattas av lämpliga skyddsåtgärder enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Allmän handling

De handlingar som kommer in till Landskronahem blir allmänna handlingar. Vem som helst kan begära att få ta del av dessa. Vi gör alltid en sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen innan vi lämnar ut handlingar som innehåller personuppgifter.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Landskronahem följer arkivlagen. Det finns en dokumenthanteringsplan hos oss som anger hur, när och om vi får gallra som betyder att vi får slänga eller förstöra dokument som kan innehålla personuppgifter.

Dina rättigheter

Du har rätt att begära information om de personuppgifter vi behandlar om dig. Det gör du genom att kontakta Kundcenter eller maila till info@landskronahem.se.

Om du anser att de uppgifter som vi behandlar på något sätt är felaktiga eller irrelevanta, kan du begära att få dem rättade. I vissa fall kan vi ta bort uppgifter om dig, men vi får inte ta bort personuppgifter som ingår i allmänna handlingar som ska arkiveras.

I de fall vi grundar vår hantering av dina personuppgifter med stöd av samtycke gäller att du när som helst kan återkalla ett samtycke som du har lämnat. Det innebär att vi inte får fortsätta att behandla uppgifter om dig för det ändamål som samtycket omfattar. Ett återkallande påverkar inte lagligheten av den behandling som skett innan samtycket återkallades.

Du har rätt att vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten som är tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter, om du vill klaga på den personuppgiftsbehandling som sker. Läs mer på integritetsskyddsmyndighetens webbplats.

Om du vill kontakta oss

Om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du vända dig till vårt Kundcenter. Du kan även mejla till info@landskronahem.se.

Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet för Landskronahem kan du skriva till: JP Infonet Dataskyddsombud Landskrona stad; Box 2237, 10316 Stockholm.